• Hur snabbt levereras min bestĂ€llning?

    Om du bestĂ€ller pĂ„ en vardag före kl. 15.00 skickas ditt paket samma dag. VĂ„r logistikpartner levererar vanligtvis inom 1–3 arbetsdagar.

  • Hur kan jag fĂ„ information om hur mitt paket skickas?

    NÀr du har lagt din bestÀllning och genomfört betalningen fÄr du automatiskt ett mejl med spÄrningsnummer till ditt paket.

  • Är Voldts laddningskablar lĂ€mpliga för alla laddningsstationer i Sverige?

    Ja, VoldtŸ laddkablar Àr kompatibla med alla publika och privata laddstationer i Sverige som anvÀnder Typ 2-kontakt. Typ 2 (IEC 62196-2) Àr standard i Sverige och hela EU, vilket gör VoldtŸ-kablar till ett sÀkert och pÄlitligt val.

    Du kan vĂ€lja mellan 1-fas 16A, 1-fas 32A, 3-fas 16A och 3-fas 32A. Alla kablar Ă€r CE- och TÜV-certifierade, tillverkade i Europa och testade för att klara nordiska vĂ€derförhĂ„llanden. Perfekt för dagligt bruk, bĂ„de hemma och pĂ„ vĂ€gen.

    Utöver vanliga Typ 2-kablar erbjuder VoldtŸ Àven mobila laddare med Schuko- eller CEE-kontakt. Praktiskt om du vill ladda frÄn ett vanligt eluttag. AnvÀnd vÄr kabelvÀljare eller kontakta kundtjÀnst om du Àr osÀker.

  • Kan man förlĂ€nga en laddkabel till elbil?

    Nej, du ska aldrig förlÀnga en laddkabel till elbil med en vanlig förlÀngningssladd eller genom att lÀgga till en kabel mellan laddstationen och fordonet. EV-laddkablar Àr konstruerade för höga belastningar och mÄste uppfylla internationella standarder som IEC 62196 och IEC 61851. Att anvÀnda en icke avsedd förlÀngning kan leda till överhettning, spÀnningsfall eller till och med brandrisk. Det Àr dÀrför bÄde tekniskt olÀmpligt och ofta förbjudet enligt lag.

    Om din nuvarande kabel Ă€r för kort, Ă€r det bĂ€sta och sĂ€kraste alternativet att investera i en lĂ€ngre, certifierad EV-laddkabel. Hos VoldtÂź erbjuder vi lĂ€ngder frĂ„n 2 till 40 meter – alla CE- och TÜV-certifierade, tillverkade i Europa och utrustade med extremt vĂ€dertĂ„liga kontakter för Ă„ret runt-bruk.

    MĂ„nga mobila laddare – som VoldtÂź Typ 2 till Schuko eller Typ 2 till CEE – har temperatursensorer, överströmsskydd och smart kommunikation med bilen. Om du anvĂ€nder en förlĂ€ngning kan dessa sĂ€kerhetssystem sluta fungera som de ska. För mer flexibilitet, vĂ€lj en mobil laddare med lĂ€ngre fast kabel – utan osĂ€kra kopplingar dĂ€remellan.

  • "Vad Ă€r skillnaden mellan laddning enligt Mode 1

    Skillnaden mellan laddlĂ€gena Mode 1, Mode 2, Mode 3 och Mode 4 handlar om hur avancerad kommunikationen och sĂ€kerheten Ă€r mellan elbil, laddkabel och strömkĂ€lla – samt om det Ă€r vĂ€xelström (AC) eller likström (DC). Högre mode ger högre kontroll och sĂ€kerhet.

    Mode 1-laddning Àr den enklaste och minst sÀkra varianten. Elbilen kopplas direkt till ett vanligt vÀgguttag utan nÄgot skydd. Hög risk för överhettning och dÀrför förbjuden pÄ mÄnga platser.

    Mode 2-laddning har ett skyddssystem i kabeln (IC-CPD) som begrĂ€nsar strömmen och skyddar mot fel. Den anvĂ€nds med Schuko-uttag och ger upp till 10–13 A. Praktiskt för nödsituationer, men inte för dagligt bruk.

    Mode 3-laddning sker via laddstationer med full kommunikation mellan bil och infrastruktur. Vanligt i Europa med Type 2-kontakter och strömstyrkor upp till 63 A. Detta Àr standard för AC-laddning.

    Mode 4-laddning Àr snabbladdning med DC. Strömomvandlingen sker i laddaren, vilket möjliggör upp till 350 kW med CCS- eller CHAdeMO-kontakter. AnvÀnds frÀmst vid motorvÀgar och för kommersiella behov.

    Sammanfattning: Mode 1 och 2 Àr enkla AC-lösningar för hemmet. Mode 3 Àr sÀkert och vanligt i Europa. Mode 4 ger snabb DC-laddning med hög effekt.

  • Hur mycket el förbrukar laddningen av en elbil?

    Att ladda en elbil förbrukar i regel ungefĂ€r lika mycket el som batteriets kapacitet i kilowattimmar (kWh), plus lite extra pĂ„ grund av energiförluster. Att fulladda ett batteri pĂ„ 60 kWh krĂ€ver alltsĂ„ ungefĂ€r 60 kWh el. Med ett genomsnittligt elpris pĂ„ 0,22 €/kWh blir kostnaden cirka 13,20 €. Det faktiska elförbruket kan dock variera beroende pĂ„ tekniska och miljömĂ€ssiga faktorer.

    Faktorer som pÄverkar hur mycket el som gÄr Ät vid laddning:

    • Batterikapacitet: De flesta elbilar har batterier mellan 35 kWh (t.ex. Renault Zoe) och över 100 kWh (t.ex. Tesla Model S Long Range). Större batteri krĂ€ver mer energi.
    • Laddningsverkningsgrad: 5–15 % av elen gĂ„r förlorad som vĂ€rme eller vid konvertering. DĂ€rför förbrukas mer el Ă€n vad batteriets nominella kapacitet anger.
    • Laddningsmönster och batterinivĂ„: Om du laddar frĂ„n 20 % till 80 % Ă€r varje session kortare Ă€n en full laddcykel. FörvĂ€rmning och batterikonditionering pĂ„verkar ocksĂ„ förbrukningen.

    För att göra en mer exakt uppskattning:

    • Multiplicera batterikapaciteten (kWh) med 1,05–1,15 för att inkludera förluster.
    • Kontrollera ditt elpris (€/kWh) för att rĂ€kna ut laddkostnader.
    • AnvĂ€nd smarta laddare eller mobila kablar frĂ„n VoldtÂź för effektiv laddning och tydlig översikt. De Ă€r kompatibla med bĂ„de hushĂ„lls- och industrikontakter och har inbyggda sĂ€kerhetsfunktioner som minskar energispill.

    Genom att kÀnna till batteriets storlek och ditt laddmönster kan du fatta bÀttre beslut kring elförbrukning, kostnader och laddlösningar.

  • "Att ladda en elbil med en generator

    Ja, det Ă€r möjligt att ladda en elbil med ett elverk, men det krĂ€ver vissa tekniska förutsĂ€ttningar och sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rder. För det första mĂ„ste elverket kunna leverera tillrĂ€cklig och stabil effekt – bĂ„de i watt och spĂ€nningsnivĂ„ – för att matcha elbilens inbyggda laddare. De flesta elbilar krĂ€ver minst 3,5 kW för lĂ„ngsam laddning, eller 7,4 kW eller mer för snabbare laddning via en 32A Typ 2-anslutning.

    För det andra mĂ„ste elverket leverera ren och stabil ström – helst via ett inverterelverk. DĂ„lig el eller spĂ€nningsvariationer kan störa laddsystemet eller till och med skada det. MĂ„nga laddkablar – inklusive VoldtÂź mobila laddare – har inbyggda sĂ€kerhetsfunktioner som automatiskt avbryter laddningen om strömmen Ă€r instabil, vilket ofta hĂ€nder med enklare elverk.

    Slutligen mĂ„ste laddkabeln vara kompatibel med elverkets specifikationer. En mobil VoldtÂź-laddare för Schuko- eller CEE-uttag mĂ„ste passa elverkets uttag och fasuppbyggnad. I nödsituationer eller utanför elnĂ€tet kan detta vara en bra reservlösning – sĂ„ lĂ€nge laddaren Ă€r rĂ€tt dimensionerad. För daglig anvĂ€ndning rekommenderar vi dock alltid en certifierad, nĂ€tansluten laddlösning för maximal sĂ€kerhet, effektivitet och bekvĂ€mlighet.

  • I vilken ordning laddar du din elbil?

    Ja, du kan ladda din elbil hemma utan en fast laddstation genom att anvĂ€nda en portabel EV-laddkabel, som till exempel VoldtÂź Type 2 Granny Charger. Denna kabel kopplas direkt till ett vanligt hushĂ„llsuttag (Schuko) och gör det möjligt att ladda bilen sĂ€kert och pĂ„litligt. Vanlig laddkapacitet Ă€r upp till 3,7 kW vid 16A och 230V – perfekt för laddning över natten eller daglig pĂ„fyllnad.

    En mobil laddare Ă€r sĂ€rskilt praktisk om du inte kan installera en fast wallbox – till exempel i hyresbostĂ€der eller tillfĂ€lliga situationer. VoldtÂź:s mobila laddare Ă€r utrustade med inbyggda sĂ€kerhetsfunktioner som temperatursensorer, lĂ€ckströmskydd och vĂ€dertĂ„liga material. Det gör att du kan ladda sĂ€kert Ă€ven utan fast installation.

    TĂ€nk dock pĂ„ att laddning via ett vanligt uttag Ă€r lĂ„ngsammare Ă€n via en wallbox eller publik station. En full laddning av ett 60 kWh-batteri kan ta över 16 timmar. Men för mĂ„nga förare – sĂ€rskilt vid kortare vardagsresor – rĂ€cker det gott. Om du vill ha snabbare laddning hemma men Ă€ndĂ„ vara flexibel erbjuder VoldtÂź Ă€ven portabla kablar för trefas (upp till 22 kW), förutsatt att din elinstallation klarar det.

  • Kan jag ladda min elbil hemma utan laddningsstation?

    Ja, du kan ladda din elbil hemma utan en fast laddstation genom att anvĂ€nda en portabel EV-laddkabel, som till exempel VoldtÂź Type 2 Granny Charger. Denna kabel kopplas direkt till ett vanligt hushĂ„llsuttag (Schuko) och gör det möjligt att ladda bilen sĂ€kert och pĂ„litligt. Vanlig laddkapacitet Ă€r upp till 3,7 kW vid 16A och 230V – perfekt för laddning över natten eller daglig pĂ„fyllnad.

    En mobil laddare Ă€r sĂ€rskilt praktisk om du inte kan installera en fast wallbox – till exempel i hyresbostĂ€der eller tillfĂ€lliga situationer. VoldtÂź:s mobila laddare Ă€r utrustade med inbyggda sĂ€kerhetsfunktioner som temperatursensorer, lĂ€ckströmskydd och vĂ€dertĂ„liga material. Det gör att du kan ladda sĂ€kert Ă€ven utan fast installation.

    TĂ€nk dock pĂ„ att laddning via ett vanligt uttag Ă€r lĂ„ngsammare Ă€n via en wallbox eller publik station. En full laddning av ett 60 kWh-batteri kan ta över 16 timmar. Men för mĂ„nga förare – sĂ€rskilt vid kortare vardagsresor – rĂ€cker det gott. Om du vill ha snabbare laddning hemma men Ă€ndĂ„ vara flexibel erbjuder VoldtÂź Ă€ven portabla kablar för trefas (upp till 22 kW), förutsatt att din elinstallation klarar det.

  • Hur skiljer sig ett CEE-uttag (“Kommando”) frĂ„n ett vanligt uttag för förlĂ€ngning av laddningskablar?

    Ett CEE-uttag skiljer sig tydligt frĂ„n ett vanligt hushĂ„llsuttag – sĂ€rskilt vid förlĂ€ngning av laddkablar till elbilar. Vanliga uttag ger 230V vid 10–16A, medan CEE Ă€r konstruerade för högre belastningar – ofta 400V vid 16A, 32A eller 63A. Det gör dem sĂ€krare vid lĂ„ngvarig och kraftfull laddning.

    CEE-uttag Ă€r industristandard med rund form, robust hölje och flera stift – t.ex. för trefas, nolla och jord. Detta ger en stabil och sĂ€ker anslutning – viktigt vid EV-laddning. Vanliga uttag klarar inte lĂ„ngvarig hög belastning. Med förlĂ€ngningssladdar riskerar man spĂ€nningsfall eller överhettning. DĂ€rför anvĂ€nds CEE ofta i tuffare miljöer eller fasta installationer.

    Om du anvĂ€nder ett CEE-uttag för att förlĂ€nga laddkabeln, vĂ€lj en kabel av hög kvalitet med rĂ€tt area: 2,5 mmÂČ för 16A och 6 mmÂČ för 32A. Kabeln bör vara vĂ€rmetĂ„lig, vĂ€derskyddad och certifierad. VoldtÂź erbjuder kablar och mobila laddare för CEE 16A och 32A – upp till 22 kW. Ett tryggare, smartare val för laddning.

  • Kan man förlĂ€nga mobila laddkablar som man kopplar in i ett vanligt uttag?

    Det Ă€r tekniskt möjligt att anvĂ€nda en förlĂ€ngningssladd med mobila laddare som ansluts till ett vanligt vĂ€gguttag, men det avrĂ„ds starkt av sĂ€kerhetsskĂ€l. Vanliga förlĂ€ngningskablar Ă€r inte konstruerade för kontinuerlig ström mellan 10A och 16A. Risken för överhettning, kabelskador eller brand ökar – sĂ€rskilt vid lĂ€ngre laddningstider. Deras kontakter och material klarar oftast inte denna typ av belastning.

    Om du Ă€ndĂ„ anvĂ€nder en förlĂ€ngningssladd, se till att den Ă€r av hög kvalitet, godkĂ€nd för utomhusbruk och har minst 1,5 mmÂČ ledararea – helst 2,5 mmÂČ. Den ska vara jordad och ha skyddsklass IP44 eller högre mot fukt och smuts. Även ett tĂ„ligt, vĂ€rmebestĂ€ndigt hölje Ă€r viktigt för att minska risken för elfel.

    Trots rĂ€tt val av förlĂ€ngning kan laddningen pĂ„verkas negativt. DĂ€rför rekommenderar VoldtÂź att man vĂ€ljer en mobil laddare med rĂ€tt kabellĂ€ngd frĂ„n början. VĂ„ra modeller finns upp till 20 meter och Ă€r utvecklade för EV-laddning – utan tredjepartsförlĂ€ngningar. För maximal sĂ€kerhet, CE- och TÜV-godkĂ€nnande och trygg laddning.

  • "Att ladda en elbil med en generator

    Ja, det Ă€r möjligt att ladda en elbil med ett elverk, men det krĂ€ver vissa tekniska förutsĂ€ttningar och sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rder. För det första mĂ„ste elverket kunna leverera tillrĂ€cklig och stabil effekt – bĂ„de i watt och spĂ€nningsnivĂ„ – för att matcha elbilens inbyggda laddare. De flesta elbilar krĂ€ver minst 3,5 kW för lĂ„ngsam laddning, eller 7,4 kW eller mer för snabbare laddning via en 32A Typ 2-anslutning.

    För det andra mĂ„ste elverket leverera ren och stabil ström – helst via ett inverterelverk. DĂ„lig el eller spĂ€nningsvariationer kan störa laddsystemet eller till och med skada det. MĂ„nga laddkablar – inklusive VoldtÂź mobila laddare – har inbyggda sĂ€kerhetsfunktioner som automatiskt avbryter laddningen om strömmen Ă€r instabil, vilket ofta hĂ€nder med enklare elverk.

    Slutligen mĂ„ste laddkabeln vara kompatibel med elverkets specifikationer. En mobil VoldtÂź-laddare för Schuko- eller CEE-uttag mĂ„ste passa elverkets uttag och fasuppbyggnad. I nödsituationer eller utanför elnĂ€tet kan detta vara en bra reservlösning – sĂ„ lĂ€nge laddaren Ă€r rĂ€tt dimensionerad. För daglig anvĂ€ndning rekommenderar vi dock alltid en certifierad, nĂ€tansluten laddlösning för maximal sĂ€kerhet, effektivitet och bekvĂ€mlighet.

  • Kan jag anvĂ€nda en trefas laddkabel för elbilar i en enfas laddbox?

    Ja, du kan anvĂ€nda en trefas EV-laddkabel i en enfasig laddbox, men laddhastigheten kommer att begrĂ€nsas av det enfasiga systemet. Kabeln anvĂ€nder dĂ„ endast en av de tre faserna för att överföra ström, medan de andra tvĂ„ förblir inaktiva. Det hĂ€r Ă€r en sĂ€ker lösning och stöds vanligtvis av bĂ„de elbilar och laddstationer – sĂ„ lĂ€nge kontaktdon och standarder (oftast Typ 2 i Europa) Ă€r kompatibla.

    Rent tekniskt Ă€r en trefasig laddkabel – som VoldtÂź 22 kW Typ 2 – konstruerad för att hantera upp till 32A per fas över tre faser, vilket ger en maxeffekt pĂ„ 22 kW. Om kabeln kopplas till ett enfasigt uttag eller laddbox begrĂ€nsas effekten till en fas. DĂ„ fĂ„r du som mest 7,4 kW (32A x 230V), om installationen tillĂ„ter det. Kabeln Ă€r byggd för högre belastningar och klarar dĂ€rför enkelt enfasladdning.

    Kom ihÄg att Àven om kabeln Àr kompatibel mÄste din elbils inbyggda laddare ocksÄ stödja enfasladdning. De flesta europeiska elbilar gör det, men Àldre eller importerade modeller kan ha begrÀnsningar. Laddboxen mÄste ocksÄ signalera korrekt via Typ 2-grÀnssnittet och följa IEC 61851. Om alla delar i kedjan Àr kompatibla och rÀtt installerade kan du tryggt anvÀnda en trefasig kabel i en enfasig miljö.