
FAQ
-
Hur snabbt levereras min beställning?
Om du beställer på en vardag före kl. 15.00 skickas ditt paket samma dag. Vår logistikpartner levererar vanligtvis inom 1–3 arbetsdagar.
-
Hur kan jag fĂĄ information om hur mitt paket skickas?
När du har lagt din beställning och genomfört betalningen får du automatiskt ett mejl med spårningsnummer till ditt paket.
-
Är Voldts laddningskablar lämpliga för alla laddningsstationer i Sverige?
Ja, Voldt® laddkablar är kompatibla med alla publika och privata laddstationer i Sverige som använder Typ 2-kontakt. Typ 2 (IEC 62196-2) är standard i Sverige och hela EU, vilket gör Voldt®-kablar till ett säkert och pålitligt val.
Du kan välja mellan 1-fas 16A, 1-fas 32A, 3-fas 16A och 3-fas 32A. Alla kablar är CE- och TÜV-certifierade, tillverkade i Europa och testade för att klara nordiska väderförhållanden. Perfekt för dagligt bruk, både hemma och på vägen.
Utöver vanliga Typ 2-kablar erbjuder Voldt® även mobila laddare med Schuko- eller CEE-kontakt. Praktiskt om du vill ladda från ett vanligt eluttag. Använd vår kabelväljare eller kontakta kundtjänst om du är osäker.
-
Kan man förlänga en laddkabel till elbil?
Nej, du ska aldrig förlänga en laddkabel till elbil med en vanlig förlängningssladd eller genom att lägga till en kabel mellan laddstationen och fordonet. EV-laddkablar är konstruerade för höga belastningar och måste uppfylla internationella standarder som IEC 62196 och IEC 61851. Att använda en icke avsedd förlängning kan leda till överhettning, spänningsfall eller till och med brandrisk. Det är därför både tekniskt olämpligt och ofta förbjudet enligt lag.
Om din nuvarande kabel är för kort, är det bästa och säkraste alternativet att investera i en längre, certifierad EV-laddkabel. Hos Voldt® erbjuder vi längder från 2 till 40 meter – alla CE- och TÜV-certifierade, tillverkade i Europa och utrustade med extremt vädertåliga kontakter för året runt-bruk.
Många mobila laddare – som Voldt® Typ 2 till Schuko eller Typ 2 till CEE – har temperatursensorer, överströmsskydd och smart kommunikation med bilen. Om du använder en förlängning kan dessa säkerhetssystem sluta fungera som de ska. För mer flexibilitet, välj en mobil laddare med längre fast kabel – utan osäkra kopplingar däremellan.
-
"Vad är skillnaden mellan laddning enligt Mode 1
Skillnaden mellan laddlägena Mode 1, Mode 2, Mode 3 och Mode 4 handlar om hur avancerad kommunikationen och säkerheten är mellan elbil, laddkabel och strömkälla – samt om det är växelström (AC) eller likström (DC). Högre mode ger högre kontroll och säkerhet.
Mode 1-laddning är den enklaste och minst säkra varianten. Elbilen kopplas direkt till ett vanligt vägguttag utan något skydd. Hög risk för överhettning och därför förbjuden på många platser.
Mode 2-laddning har ett skyddssystem i kabeln (IC-CPD) som begränsar strömmen och skyddar mot fel. Den används med Schuko-uttag och ger upp till 10–13 A. Praktiskt för nödsituationer, men inte för dagligt bruk.
Mode 3-laddning sker via laddstationer med full kommunikation mellan bil och infrastruktur. Vanligt i Europa med Type 2-kontakter och strömstyrkor upp till 63 A. Detta är standard för AC-laddning.
Mode 4-laddning är snabbladdning med DC. Strömomvandlingen sker i laddaren, vilket möjliggör upp till 350 kW med CCS- eller CHAdeMO-kontakter. Används främst vid motorvägar och för kommersiella behov.
Sammanfattning: Mode 1 och 2 är enkla AC-lösningar för hemmet. Mode 3 är säkert och vanligt i Europa. Mode 4 ger snabb DC-laddning med hög effekt.
-
Hur mycket el förbrukar laddningen av en elbil?
Att ladda en elbil förbrukar i regel ungefär lika mycket el som batteriets kapacitet i kilowattimmar (kWh), plus lite extra på grund av energiförluster. Att fulladda ett batteri på 60 kWh kräver alltså ungefär 60 kWh el. Med ett genomsnittligt elpris på 0,22 €/kWh blir kostnaden cirka 13,20 €. Det faktiska elförbruket kan dock variera beroende på tekniska och miljömässiga faktorer.
Faktorer som pĂĄverkar hur mycket el som gĂĄr ĂĄt vid laddning:
- Batterikapacitet: De flesta elbilar har batterier mellan 35 kWh (t.ex. Renault Zoe) och över 100 kWh (t.ex. Tesla Model S Long Range). Större batteri kräver mer energi.
- Laddningsverkningsgrad: 5–15 % av elen går förlorad som värme eller vid konvertering. Därför förbrukas mer el än vad batteriets nominella kapacitet anger.
- Laddningsmönster och batterinivå: Om du laddar från 20 % till 80 % är varje session kortare än en full laddcykel. Förvärmning och batterikonditionering påverkar också förbrukningen.
För att göra en mer exakt uppskattning:
- Multiplicera batterikapaciteten (kWh) med 1,05–1,15 för att inkludera förluster.
- Kontrollera ditt elpris (€/kWh) för att räkna ut laddkostnader.
- Använd smarta laddare eller mobila kablar från Voldt® för effektiv laddning och tydlig översikt. De är kompatibla med både hushålls- och industrikontakter och har inbyggda säkerhetsfunktioner som minskar energispill.
Genom att känna till batteriets storlek och ditt laddmönster kan du fatta bättre beslut kring elförbrukning, kostnader och laddlösningar.
-
"Att ladda en elbil med en generator
Ja, det är möjligt att ladda en elbil med ett elverk, men det kräver vissa tekniska förutsättningar och säkerhetsåtgärder. För det första måste elverket kunna leverera tillräcklig och stabil effekt – både i watt och spänningsnivå – för att matcha elbilens inbyggda laddare. De flesta elbilar kräver minst 3,5 kW för långsam laddning, eller 7,4 kW eller mer för snabbare laddning via en 32A Typ 2-anslutning.
För det andra måste elverket leverera ren och stabil ström – helst via ett inverterelverk. Dålig el eller spänningsvariationer kan störa laddsystemet eller till och med skada det. Många laddkablar – inklusive Voldt® mobila laddare – har inbyggda säkerhetsfunktioner som automatiskt avbryter laddningen om strömmen är instabil, vilket ofta händer med enklare elverk.
Slutligen måste laddkabeln vara kompatibel med elverkets specifikationer. En mobil Voldt®-laddare för Schuko- eller CEE-uttag måste passa elverkets uttag och fasuppbyggnad. I nödsituationer eller utanför elnätet kan detta vara en bra reservlösning – så länge laddaren är rätt dimensionerad. För daglig användning rekommenderar vi dock alltid en certifierad, nätansluten laddlösning för maximal säkerhet, effektivitet och bekvämlighet.
-
I vilken ordning laddar du din elbil?
Ja, du kan ladda din elbil hemma utan en fast laddstation genom att använda en portabel EV-laddkabel, som till exempel Voldt® Type 2 Granny Charger. Denna kabel kopplas direkt till ett vanligt hushållsuttag (Schuko) och gör det möjligt att ladda bilen säkert och pålitligt. Vanlig laddkapacitet är upp till 3,7 kW vid 16A och 230V – perfekt för laddning över natten eller daglig påfyllnad.
En mobil laddare är särskilt praktisk om du inte kan installera en fast wallbox – till exempel i hyresbostäder eller tillfälliga situationer. Voldt®:s mobila laddare är utrustade med inbyggda säkerhetsfunktioner som temperatursensorer, läckströmskydd och vädertåliga material. Det gör att du kan ladda säkert även utan fast installation.
Tänk dock på att laddning via ett vanligt uttag är långsammare än via en wallbox eller publik station. En full laddning av ett 60 kWh-batteri kan ta över 16 timmar. Men för många förare – särskilt vid kortare vardagsresor – räcker det gott. Om du vill ha snabbare laddning hemma men ändå vara flexibel erbjuder Voldt® även portabla kablar för trefas (upp till 22 kW), förutsatt att din elinstallation klarar det.

Bli en partner
-
Kan jag ladda min elbil hemma utan laddningsstation?
Ja, du kan ladda din elbil hemma utan en fast laddstation genom att använda en portabel EV-laddkabel, som till exempel Voldt® Type 2 Granny Charger. Denna kabel kopplas direkt till ett vanligt hushållsuttag (Schuko) och gör det möjligt att ladda bilen säkert och pålitligt. Vanlig laddkapacitet är upp till 3,7 kW vid 16A och 230V – perfekt för laddning över natten eller daglig påfyllnad.
En mobil laddare är särskilt praktisk om du inte kan installera en fast wallbox – till exempel i hyresbostäder eller tillfälliga situationer. Voldt®:s mobila laddare är utrustade med inbyggda säkerhetsfunktioner som temperatursensorer, läckströmskydd och vädertåliga material. Det gör att du kan ladda säkert även utan fast installation.
Tänk dock på att laddning via ett vanligt uttag är långsammare än via en wallbox eller publik station. En full laddning av ett 60 kWh-batteri kan ta över 16 timmar. Men för många förare – särskilt vid kortare vardagsresor – räcker det gott. Om du vill ha snabbare laddning hemma men ändå vara flexibel erbjuder Voldt® även portabla kablar för trefas (upp till 22 kW), förutsatt att din elinstallation klarar det.
-
Hur skiljer sig ett CEE-uttag (“Kommando”) från ett vanligt uttag för förlängning av laddningskablar?
Ett CEE-uttag skiljer sig tydligt från ett vanligt hushållsuttag – särskilt vid förlängning av laddkablar till elbilar. Vanliga uttag ger 230V vid 10–16A, medan CEE är konstruerade för högre belastningar – ofta 400V vid 16A, 32A eller 63A. Det gör dem säkrare vid långvarig och kraftfull laddning.
CEE-uttag är industristandard med rund form, robust hölje och flera stift – t.ex. för trefas, nolla och jord. Detta ger en stabil och säker anslutning – viktigt vid EV-laddning. Vanliga uttag klarar inte långvarig hög belastning. Med förlängningssladdar riskerar man spänningsfall eller överhettning. Därför används CEE ofta i tuffare miljöer eller fasta installationer.
Om du använder ett CEE-uttag för att förlänga laddkabeln, välj en kabel av hög kvalitet med rätt area: 2,5 mm² för 16A och 6 mm² för 32A. Kabeln bör vara värmetålig, väderskyddad och certifierad. Voldt® erbjuder kablar och mobila laddare för CEE 16A och 32A – upp till 22 kW. Ett tryggare, smartare val för laddning.
-
Kan man förlänga mobila laddkablar som man kopplar in i ett vanligt uttag?
Det är tekniskt möjligt att använda en förlängningssladd med mobila laddare som ansluts till ett vanligt vägguttag, men det avråds starkt av säkerhetsskäl. Vanliga förlängningskablar är inte konstruerade för kontinuerlig ström mellan 10A och 16A. Risken för överhettning, kabelskador eller brand ökar – särskilt vid längre laddningstider. Deras kontakter och material klarar oftast inte denna typ av belastning.
Om du ändå använder en förlängningssladd, se till att den är av hög kvalitet, godkänd för utomhusbruk och har minst 1,5 mm² ledararea – helst 2,5 mm². Den ska vara jordad och ha skyddsklass IP44 eller högre mot fukt och smuts. Även ett tåligt, värmebeständigt hölje är viktigt för att minska risken för elfel.
Trots rätt val av förlängning kan laddningen påverkas negativt. Därför rekommenderar Voldt® att man väljer en mobil laddare med rätt kabellängd från början. Våra modeller finns upp till 20 meter och är utvecklade för EV-laddning – utan tredjepartsförlängningar. För maximal säkerhet, CE- och TÜV-godkännande och trygg laddning.
-
"Att ladda en elbil med en generator
Ja, det är möjligt att ladda en elbil med ett elverk, men det kräver vissa tekniska förutsättningar och säkerhetsåtgärder. För det första måste elverket kunna leverera tillräcklig och stabil effekt – både i watt och spänningsnivå – för att matcha elbilens inbyggda laddare. De flesta elbilar kräver minst 3,5 kW för långsam laddning, eller 7,4 kW eller mer för snabbare laddning via en 32A Typ 2-anslutning.
För det andra måste elverket leverera ren och stabil ström – helst via ett inverterelverk. Dålig el eller spänningsvariationer kan störa laddsystemet eller till och med skada det. Många laddkablar – inklusive Voldt® mobila laddare – har inbyggda säkerhetsfunktioner som automatiskt avbryter laddningen om strömmen är instabil, vilket ofta händer med enklare elverk.
Slutligen måste laddkabeln vara kompatibel med elverkets specifikationer. En mobil Voldt®-laddare för Schuko- eller CEE-uttag måste passa elverkets uttag och fasuppbyggnad. I nödsituationer eller utanför elnätet kan detta vara en bra reservlösning – så länge laddaren är rätt dimensionerad. För daglig användning rekommenderar vi dock alltid en certifierad, nätansluten laddlösning för maximal säkerhet, effektivitet och bekvämlighet.
-
Kan jag använda en trefas laddkabel för elbilar i en enfas laddbox?
Ja, du kan använda en trefas EV-laddkabel i en enfasig laddbox, men laddhastigheten kommer att begränsas av det enfasiga systemet. Kabeln använder då endast en av de tre faserna för att överföra ström, medan de andra två förblir inaktiva. Det här är en säker lösning och stöds vanligtvis av både elbilar och laddstationer – så länge kontaktdon och standarder (oftast Typ 2 i Europa) är kompatibla.
Rent tekniskt är en trefasig laddkabel – som Voldt® 22 kW Typ 2 – konstruerad för att hantera upp till 32A per fas över tre faser, vilket ger en maxeffekt på 22 kW. Om kabeln kopplas till ett enfasigt uttag eller laddbox begränsas effekten till en fas. Då får du som mest 7,4 kW (32A x 230V), om installationen tillåter det. Kabeln är byggd för högre belastningar och klarar därför enkelt enfasladdning.
Kom ihåg att även om kabeln är kompatibel måste din elbils inbyggda laddare också stödja enfasladdning. De flesta europeiska elbilar gör det, men äldre eller importerade modeller kan ha begränsningar. Laddboxen måste också signalera korrekt via Typ 2-gränssnittet och följa IEC 61851. Om alla delar i kedjan är kompatibla och rätt installerade kan du tryggt använda en trefasig kabel i en enfasig miljö.
Want to know more?
Visa alla-
Vilka säkerhetsfunktioner är viktiga i en laddk...
Laddning av elbil ska vara enkelt—och framför allt säkert. Rätt kabel eller portabla laddare visar sin säkerhet med verifierbara certifieringar, robust miljöskydd och pålitliga elektriska skydd. Den här guiden förklarar...
Vilka säkerhetsfunktioner är viktiga i en laddk...
Laddning av elbil ska vara enkelt—och framför allt säkert. Rätt kabel eller portabla laddare visar sin säkerhet med verifierbara certifieringar, robust miljöskydd och pålitliga elektriska skydd. Den här guiden förklarar...
-
1-fas vs. 3-fas laddning & 16A vs. 32A
Upptäck skillnaden mellan 1-fas och 3-fas laddning, och lär dig varför valet mellan 16A och 32A är avgörande för laddhastigheten på din elbil. Denna guide förklarar tydligt hur spänning, strömstyrka...
1-fas vs. 3-fas laddning & 16A vs. 32A
Upptäck skillnaden mellan 1-fas och 3-fas laddning, och lär dig varför valet mellan 16A och 32A är avgörande för laddhastigheten på din elbil. Denna guide förklarar tydligt hur spänning, strömstyrka...
-
Kan du förlänga en laddningskabel för elbilar?
Det är tekniskt möjligt att förlänga en laddkabel – men varken säkert eller tillåtet. Voldt erbjuder certifierade kablar på upp till 40 meter.
Kan du förlänga en laddningskabel för elbilar?
Det är tekniskt möjligt att förlänga en laddkabel – men varken säkert eller tillåtet. Voldt erbjuder certifierade kablar på upp till 40 meter.
-
Framtida utveckling av universella laddningsada...
Elbilsteknologin håller sakta men säkert på att ta över världen. Men även om nya teknologier introduceras dagligen återstår mycket arbete för att standardisera olika aspekter. En av de viktigaste punkterna...
Framtida utveckling av universella laddningsada...
Elbilsteknologin håller sakta men säkert på att ta över världen. Men även om nya teknologier introduceras dagligen återstår mycket arbete för att standardisera olika aspekter. En av de viktigaste punkterna...