• Hur snabbt levereras min bestĂ€llning?

    Om du bestÀller före kl. 15.00 pÄ vardagar kommer ditt paket att skickas samma dag. Sen kommer logistiktjÀnstleverantören att leverera ditt paket inom 1 - 3 arbetsdagar. 

  • Hur kan jag fĂ„ information om hur mitt paket skickas?

    NÀr du har lagt din bestÀllning och gjort din betalning kommer du automatiskt att fÄ ett e-postmeddelande med information om spÄrningsnumret för ditt paket.

  • Är Voldts laddningskablar lĂ€mpliga för alla laddningsstationer i Sverige?

    Ja, Voldts laddkablar av Typ 1 och Typ 2 Àr lÀmpliga för alla laddstationer i Sverige. TÀnk pÄ att vÄra laddkablar av Typ 3 endast Àr lÀmpliga för en Typ 3-laddstation som vanligtvis finns i Frankrike eller Italien.

  • Varför kan du inte förlĂ€nga en laddningskabel för elbilar?

    Det gÄr inte att förlÀnga en laddkabel för elbilar eftersom det helt enkelt inte finns nÄgra förlÀngningskablar för den. Kontaktstolparna i EV-laddkablarna Àr utformade med specifika sÀkerhetsmekanismer och specifikationer som gör det fysiskt omöjligt att förlÀnga dem. Denna design sÀkerstÀller att laddkablarna alltid Àr anslutna direkt till laddstolpen och fordonet, vilket garanterar en sÀker och tillförlitlig strömförsörjning. Alla försök att pÄ egen hand skapa förlÀngningar skulle Àventyra laddningssystemets integritet och kunna leda till allvarliga sÀkerhetsrisker som överhettning, elektriska fel och brandfara. DÀrför undviks anvÀndning av förlÀngningskablar helt inom laddningstekniken för elbilar..

  • Vad Ă€r skillnaden mellan laddning enligt Mode 1, Mode 2, Mode 3 och Mode 4?

    Mode 1, Mode 2, Mode 3 och Mode 4 Àr olika metoder för laddning av elfordon, var och en med specifika egenskaper och tillÀmpningar. Mode 1-laddning innebÀr att man anvÀnder ett vanligt hushÄllsuttag utan ytterligare kommunikations- eller sÀkerhetsfunktioner, vilket Àr den minst sÀkra och dÀrför sÀllan rekommenderas. Vid laddning i Mode 2 anvÀnds ett standarduttag men med ett inbyggt kabelstyrnings- och skyddssystem (ICCB) som ger ytterligare sÀkerhet. Mode 3-laddning sker via sÀrskilda laddstationer som kommunicerar med fordonet för att reglera strömmen och sÀkerstÀlla maximal sÀkerhet, och anvÀnds mest vid offentliga laddstationer och hemmaladdstationer. Mode 4-laddning Àr snabbladdning via likström (DC) och krÀver dedikerade laddstationer som direkt matar fordonets batteri, vilket Àr mycket snabbare Àn de andra lÀgena och vanligtvis finns lÀngs motorvÀgar eller vid kommersiella laddstationer.

  • Hur mycket el förbrukar laddningen av en elbil?

    Elförbrukningen vid laddning av en elbil beror pÄ batteriets kapacitet och hur effektiv laddningsprocessen Àr. En full laddning av en elbil med en batterikapacitet pÄ 60 kWh förbrukar i genomsnitt cirka 60 kWh el. Det innebÀr att kostnaden för en full laddning blir ca 240 kr med en hushÄllstaxa pÄ 4 kr per kWh. Den faktiska förbrukningen kan variera beroende pÄ faktorer som batteriets tillstÄnd, laddningsinfrastruktur och energiförlust under laddningen. För exakta berÀkningar Àr det bra att kÀnna till den specifika batterikapaciteten för ditt fordon och det lokala elpriset.

  • Att ladda en elbil med en generator, Ă€r det möjligt?

    Ja, det Àr möjligt att ladda en elbil med en generator, men det finns viktiga övervÀganden och försiktighetsÄtgÀrder som du mÄste tÀnka pÄ. Generatorn mÄste ge tillrÀckligt med ström för att tillgodose bilens laddningsbehov, vilket innebÀr att generatorn mÄste ha tillrÀckligt med watt och en stabil uteffekt. Det Àr viktigt att anvÀnda en generator som ger ren och stabil el för att undvika skador pÄ bilens laddningssystem. Dessutom ska laddningskabeln vara kompatibel med generatorns strömförsörjning. AnvÀnd alltid en lÀmplig och sÀker laddningsinstallation för att undvika risker som överhettning eller elektriska fel. I nödsituationer kan ett aggregat vara en bra tillfÀllig lösning, men för regelbunden laddning Àr en fast laddningslösning mer tillförlitlig och effektiv.

  • I vilken ordning laddar du din elbil?

    Ja, du kan ladda din elbil hemma utan en dedikerad laddningsstation genom att anvĂ€nda en Mode 2-laddningskabel. Den hĂ€r kabeln ansluts till ett vanligt hushĂ„llsuttag och har ett inbyggt kontroll- och skyddssystem (ICCB) som ger extra sĂ€kerhet under laddningen. Även om Mode 2-laddning Ă€r sĂ€krare och effektivare Ă€n att bara ladda via ett vanligt uttag utan nĂ„gon sĂ€kerhet (Mode 1), Ă€r det fortfarande lĂ„ngsammare Ă€n att ladda med en dedikerad laddningsstation. För regelbunden anvĂ€ndning rekommenderas installation av en hemmaladdningsstation (Mode 3), men för tillfĂ€llig laddning Ă€r Mode 2 en praktisk och sĂ€ker lösning.

  • Kan jag ladda min elbil hemma utan laddningsstation?

    Ja, du kan ladda din elbil hemma utan en dedikerad laddningsstation genom att anvĂ€nda en Mode 2-laddningskabel. Den hĂ€r kabeln ansluts till ett vanligt hushĂ„llsuttag och har ett inbyggt kontroll- och skyddssystem (ICCB) som ger extra sĂ€kerhet under laddningen. Även om Mode 2-laddning Ă€r sĂ€krare och effektivare Ă€n att bara ladda via ett vanligt uttag utan nĂ„gon sĂ€kerhet (Mode 1), Ă€r det fortfarande lĂ„ngsammare Ă€n att ladda med en dedikerad laddningsstation. För regelbunden anvĂ€ndning rekommenderas installation av en hemmaladdningsstation (Mode 3), men för tillfĂ€llig laddning Ă€r Mode 2 en praktisk och sĂ€ker lösning.

  • Hur skiljer sig ett CEE-uttag (“Kommando”) frĂ„n ett vanligt uttag för förlĂ€ngning av laddningskablar?

    Ett CEE-uttag (eller kommandouttag) skiljer sig avsevÀrt frÄn ett vanligt uttag, sÀrskilt nÀr det gÀller att förlÀnga laddningskablar. CEE-eluttag Àr konstruerade för högre spÀnningar och strömstyrkor, vanligtvis 400 V och 16 A eller 32 A, vilket gör dem lÀmpliga för tung utrustning och fordon som elbilar. De har ofta flera stift för fas, neutral och jord, vilket ger en mer stabil och sÀker strömförsörjning. Normala eluttag, Ä andra sidan, levererar vanligtvis 230 V och Àr begrÀnsade till lÀgre strömstyrkor, vilket gör dem mindre lÀmpliga för att förlÀnga laddningskablar för elbilar pÄ grund av den högre risken för överhettning och ineffektivitet. Att anvÀnda ett CEE-uttag med rÀtt förlÀngningskabel kan dÀrför avsevÀrt förbÀttra sÀkerheten och tillförlitligheten i laddningsprocessen, förutsatt att förlÀngningskabeln Àr av hög kvalitet och lÀmplig för utomhusbruk.

  • Kan man förlĂ€nga mobila laddkablar som man kopplar in i ett vanligt uttag?

    Även om det Ă€r tekniskt möjligt att förlĂ€nga laddkablar för mobila elbilar som ansluts till ett vanligt vĂ€gguttag, avrĂ„ds detta starkt av sĂ€kerhetsskĂ€l. FörlĂ€ngningskablar kan innebĂ€ra en ökad risk för överhettning och brand om de inte Ă€r lĂ€mpliga för de höga strömmar som krĂ€vs för att ladda en elbil. Om du Ă€ndĂ„ vĂ€ljer att anvĂ€nda en förlĂ€ngningskabel ska du se till att du vĂ€ljer en förlĂ€ngningskabel av hög kvalitet, helst med en hög IP-certifiering (vatten- och dammtĂ€t). Detta ger ett bĂ€ttre skydd mot miljöfaktorer och minskar risken för elektriska störningar, vilket maximerar sĂ€kerheten och tillförlitligheten i laddningsprocessen.

  • Vilka sĂ€kerhetsskĂ€l förhindrar förlĂ€ngning av en laddkabel för elbilar?

    Att förlÀnga en laddningskabel för elbilar Àr inte tillÄtet av flera sÀkerhetsskÀl. För det första ökar en förlÀngningskabel risken för överhettning eftersom den kanske inte kan bÀra samma strömstyrka och kvalitet som den ursprungliga kabeln, vilket kan leda till brandrisk. Dessutom skapar en förlÀngningskabel ytterligare elektriskt motstÄnd, vilket minskar laddningsprocessens effektivitet och kan orsaka skador pÄ bilbatteriet. FörlÀngningskablar kan ocksÄ ge en opÄlitlig anslutning, vilket kan leda till oförutsÀgbara spÀnningsvariationer och fel i laddningsinfrastrukturen. Av dessa skÀl Àr laddningskablar för elbilar sÀrskilt utformade utan möjlighet till förlÀngning, vilket sÀkerstÀller sÀkerheten och tillförlitligheten i laddningsprocessen.

  • Att ladda en elbil med en generator, Ă€r det möjligt?

    Ja, det Àr möjligt att ladda en elbil med en generator, men det finns viktiga övervÀganden och försiktighetsÄtgÀrder som du mÄste tÀnka pÄ. Generatorn mÄste ge tillrÀckligt med ström för att tillgodose bilens laddningsbehov, vilket innebÀr att generatorn mÄste ha tillrÀckligt med watt och en stabil uteffekt. Det Àr viktigt att anvÀnda en generator som ger ren och stabil el för att undvika skador pÄ bilens laddningssystem. Dessutom ska laddningskabeln vara kompatibel med generatorns strömförsörjning. AnvÀnd alltid en lÀmplig och sÀker laddningsinstallation för att undvika risker som överhettning eller elektriska fel. I nödsituationer kan ett aggregat vara en bra tillfÀllig lösning, men för regelbunden laddning Àr en fast laddningslösning mer tillförlitlig och effektiv.

  • Kan jag anvĂ€nda en trefas laddkabel för elbilar i en enfas laddbox?

    Ja, du kan anvÀnda en trefas laddningskabel för elbilar i en enfas laddbox, men laddningskapaciteten begrÀnsas till kapaciteten hos enfasanslutningen. Det innebÀr att bilen bara laddas pÄ en fas, vilket resulterar i lÀgre laddeffekt och lÀngre laddningstid jÀmfört med trefasladdning. Laddkabeln och bilen mÄste dock vara kompatibla med bÄde enfas- och trefasanslutningar för att detta ska vara möjligt. Se alltid till att laddningsutrustningen och anslutningarna Àr sÀkra och korrekta för att sÀkerstÀlla en tillförlitlig och effektiv laddningsupplevelse.

Hittade du inte ditt svar? Tveka inte att kontakta oss!