Laddningskablar för elbilar

Voldts tjänst

Vi tillverkar inte bara produkter av högsta kvalitet. Vi tillhandahåller också samma service, villkor och förutsättningar.

Fri frakt

100 dagars problemfri retur

3 års garanti

Vad säger kunderna om Voldt

  • Är Voldts laddningskablar lämpliga för alla laddningsstationer i Sverige?

    Ja, Voldt® laddkablar är kompatibla med alla publika och privata laddstationer i Sverige som använder Typ 2-kontakt. Typ 2 (IEC 62196-2) är standard i Sverige och hela EU, vilket gör Voldt®-kablar till ett säkert och pålitligt val.

    Du kan välja mellan 1-fas 16A, 1-fas 32A, 3-fas 16A och 3-fas 32A. Alla kablar är CE- och TÜV-certifierade, tillverkade i Europa och testade för att klara nordiska väderförhållanden. Perfekt för dagligt bruk, både hemma och på vägen.

    Utöver vanliga Typ 2-kablar erbjuder Voldt® även mobila laddare med Schuko- eller CEE-kontakt. Praktiskt om du vill ladda från ett vanligt eluttag. Använd vår kabelväljare eller kontakta kundtjänst om du är osäker.

  • I vilken ordning laddar du din elbil?

    För att ladda din elbil säkert och korrekt, följ dessa steg i rätt ordning: börja med att se till att bilen är parkerad och avstängd.

    Anslut sedan laddkabeln först till laddstationen eller vägguttaget – och därefter till bilen. Om du använder en Mode 2-kabel (med kontrollbox för hushållsuttag), se till att boxen är rätt placerad innan du kopplar in bilen. Bilen och laddsystemet kommunicerar vanligtvis automatiskt och laddningen startar av sig själv.

    När laddningen är klar, koppla alltid loss kabeln från bilen först och därefter från uttaget eller laddstationen. Det förhindrar gnistor och ger en säkrare frånkoppling. Håll koll på laddstatusen via bilens display eller indikatorlamporna på laddpunkten under laddningen.

  • Kan jag använda en trefas laddkabel för elbilar i en enfas laddbox?

    Ja, du kan använda en trefas EV-laddkabel i en enfasig laddbox, men laddhastigheten kommer att begränsas av det enfasiga systemet. Kabeln använder då endast en av de tre faserna för att överföra ström, medan de andra två förblir inaktiva. Det här är en säker lösning och stöds vanligtvis av både elbilar och laddstationer – så länge kontaktdon och standarder (oftast Typ 2 i Europa) är kompatibla.

    Rent tekniskt är en trefasig laddkabel – som Voldt® 22 kW Typ 2 – konstruerad för att hantera upp till 32A per fas över tre faser, vilket ger en maxeffekt på 22 kW. Om kabeln kopplas till ett enfasigt uttag eller laddbox begränsas effekten till en fas. Då får du som mest 7,4 kW (32A x 230V), om installationen tillåter det. Kabeln är byggd för högre belastningar och klarar därför enkelt enfasladdning.

    Kom ihåg att även om kabeln är kompatibel måste din elbils inbyggda laddare också stödja enfasladdning. De flesta europeiska elbilar gör det, men äldre eller importerade modeller kan ha begränsningar. Laddboxen måste också signalera korrekt via Typ 2-gränssnittet och följa IEC 61851. Om alla delar i kedjan är kompatibla och rätt installerade kan du tryggt använda en trefasig kabel i en enfasig miljö.

  • Vad är skillnaden mellan han- och honkontakten på en laddningskabel för elfordon?

    Skillnaden mellan han- och honkontakterna på en laddningskabel för elfordon ligger i deras användning. Hankontakten (IEC 62196-2) är den kontakt som ansluts till laddningsstationen. Honkontakten (IEC 62196-2) är den kontakt som ansluts till din bil. Detta säkerställer korrekt användning av kabeln. Det gör det också omöjligt att använda någon form av förlängningskabel.

  • Hur mycket el förbrukar laddningen av en elbil?

    Att ladda en elbil förbrukar i regel ungefär lika mycket el som batteriets kapacitet i kilowattimmar (kWh), plus lite extra på grund av energiförluster. Att fulladda ett batteri på 60 kWh kräver alltså ungefär 60 kWh el. Med ett genomsnittligt elpris på 0,22 €/kWh blir kostnaden cirka 13,20 €. Det faktiska elförbruket kan dock variera beroende på tekniska och miljömässiga faktorer.

    Faktorer som påverkar hur mycket el som går åt vid laddning:

    • Batterikapacitet: De flesta elbilar har batterier mellan 35 kWh (t.ex. Renault Zoe) och över 100 kWh (t.ex. Tesla Model S Long Range). Större batteri kräver mer energi.
    • Laddningsverkningsgrad: 5–15 % av elen går förlorad som värme eller vid konvertering. Därför förbrukas mer el än vad batteriets nominella kapacitet anger.
    • Laddningsmönster och batterinivå: Om du laddar från 20 % till 80 % är varje session kortare än en full laddcykel. Förvärmning och batterikonditionering påverkar också förbrukningen.

    För att göra en mer exakt uppskattning:

    • Multiplicera batterikapaciteten (kWh) med 1,05–1,15 för att inkludera förluster.
    • Kontrollera ditt elpris (€/kWh) för att räkna ut laddkostnader.
    • Använd smarta laddare eller mobila kablar från Voldt® för effektiv laddning och tydlig översikt. De är kompatibla med både hushålls- och industrikontakter och har inbyggda säkerhetsfunktioner som minskar energispill.

    Genom att känna till batteriets storlek och ditt laddmönster kan du fatta bättre beslut kring elförbrukning, kostnader och laddlösningar.

  • Hur kan jag få information om hur mitt paket skickas?

    När du har lagt din beställning och genomfört betalningen får du automatiskt ett mejl med spårningsnummer till ditt paket.

Not sure which cable you need?

Simply search your car on our website and we will recommend the proper charging cable.

Tack för att du skickade in ditt formulär!

Vi uppskattar ditt intresse och kommer att granska din information så snart som möjligt.

Vårt team är dedikerat till att ge utmärkt kundservice, och vi kommer att göra vårt bästa för att svara snabbt.

Produktserie: Laddningskablar för elbilar