Vad Typ 1 och Typ 2 laddkontakter egentligen är

Typ 1 och Typ 2 är de två vanligaste AC laddkontakterna för elbilar i Europa. De utvecklades för olika elsystem och har därför olika tekniska egenskaper. Typ 1 kommer från Nordamerika, där hushållens elnät bygger på enfas. Det gör kontakten enkel och pålitlig, men begränsad i effekt. Standarden används även i Japan och Taiwan.
Typ 2 utvecklades för Europas behov och stödjer både enfas och trefas. Eftersom de flesta europeiska hem och offentliga laddstationer har tillgång till trefas är Typ 2 den standard EU valt för all publik AC laddning.

Hur kontakterna är konstruerade och vad som påverkar laddeffekten

Typ 1 använder fem stift och klarar enfasladdning upp till 7,4 kW. Det är en väl fungerande lösning för äldre elbilar och plug in hybrider, men inte optimal för högre AC effekter. Kontakten följer SAE J1772 standarden.
Typ 2 har sju stift och stödjer både enfas och trefas. Offentliga laddstationer i Sverige och övriga Europa ger ofta upp till 22 kW AC, vilket Typ 2 fullt ut kan använda. Standardens utformning följer EN 62196, vilket säkerställer hög säkerhet och effektiv energihantering.

Fordon som använder respektive kontakt och när de var vanliga

Typ 1 är ovanligt i Europa i dag och syns främst på äldre modeller som Nissan Leaf (2010 2017), Mitsubishi Outlander PHEV (fram till 2018) samt tidiga Kia och Hyundai plug in modeller. De här bilarna var i första hand avsedda för marknader utanför Europa.
Typ 2 blev standard i Europa omkring 2014. Sedan dess har nästan alla elbilar som säljs här en Typ 2 port, vilket gör laddningen mer enhetlig och användarvänlig.

Fig. 1 – Vy av en Typ 1 laddare.


Fig. 2 – Vy av en Typ 2 laddare.

Säkerhet och låsmekanismer under laddning

Typ 1 har ett manuellt clip som håller kontakten på plats, men saknar automatisk låsning. Det ger lägre säkerhet vid offentlig laddning och ökar risken för oavsiktlig urkoppling.
Typ 2 låser automatiskt i fordonet när laddningen startar. Kabeln kan inte tas bort förrän bilen låses upp. Det ger en tryggare och mer stabil laddupplevelse.

Varför Typ 2 är standard i Europa

Typ 2 passar det europeiska elsystemet, stödjer högre effekter och erbjuder automatiskt lås för ökad säkerhet. Därför har den blivit den självklara AC standarden i Europa, medan Typ 1 i praktiken endast används på äldre eller importerade fordon.

Check out our products

    • How does a portable EV charger work?

    • Fungerar Voldt Typ 2 till Typ 1-adaptern med mitt Typ 1-fordon i Europa?

    • Hur mycket el förbrukar laddningen av en elbil?

    • What is a portable EV charger?

    • Vad är skillnaden mellan han- och honkontakten på en laddningskabel för elfordon?

    • Vad är skillnaden mellan han- och honkontakten på en laddningskabel för elfordon?

    Choosing the correct EV charging connector is not guesswork. It starts with confirming the technical standard your vehicle was built for and checking that the cable matches that standard exactly. Every EV uses either a Type 1 or a Type 2 AC connector, and this is defined by the vehicle manufacturer, not by the charging station. Always confirm your vehicle’s connector type using official documentation such as the user manual, manufacturer specifications, or verified vehicle databases.

    For Type 2 setups, which are standard in Europe from 2014 onward, look for evidence of compliance with CE and UKCA regulations. Independent testing from accredited bodies, such as TÜV, adds further validation that the cable meets the correct EN 62196 standards for the exact Type 2 model. These markings and certificates confirm that the connector design, pin layout, materials, and safety tolerances follow the required European regulations.

    When dealing with Type 1 vehicles, which were common in Europe between 2010 and 2018, confirm that the cable is built to the SAE J1772 standard. This ensures the correct single phase pin configuration and communication protocol. Although Type 1 is less common today, certified cables remain essential because they must precisely match the vehicle’s inlet design and electrical requirements.

    Also consider the practical environment where the cable will be used. For outdoor charging, the enclosure and connectors should be built with a high IP rating, ideally IP65 or higher, to protect the contacts from water and dust. Even though the safety logic of the charging process lives inside the EVSE or wallbox, the cable itself must be manufactured with high quality materials to prevent mechanical wear, heat buildup, or premature failure.

    Finally, always verify the authenticity of the cable. Every certified Type 1 or Type 2 cable should offer clear documentation, including the Declaration of Conformity and traceable serial numbers. These elements ensure that the cable you are using is built to the correct standard for your vehicle and that it is safe, durable, and ready for daily use.

    Kolla in våra produkter

    Välj din bil

    Hitta de rekommenderade laddningskablarna för din specifika bil

    • Type 1 vs. Type 2: What is the real difference?

      Typ 1 vs. Typ 2: Vad är den verkliga skillnaden?

      Vad Typ 1 och Typ 2 laddkontakter egentligen är Typ 1 och Typ 2 är de två vanligaste AC laddkontakterna för elbilar i Europa. De utvecklades för olika elsystem och...

      Typ 1 vs. Typ 2: Vad är den verkliga skillnaden?

      Vad Typ 1 och Typ 2 laddkontakter egentligen är Typ 1 och Typ 2 är de två vanligaste AC laddkontakterna för elbilar i Europa. De utvecklades för olika elsystem och...

    • Why public kWh prices vary so much

      Varför kWh-priserna på offentliga laddstationer...

      Priserna för offentlig laddning varierar stort. Läs varför – och hur Voldt®-kablar med 100 % koppar minskar energiförluster och kostnader.

      Varför kWh-priserna på offentliga laddstationer...

      Priserna för offentlig laddning varierar stort. Läs varför – och hur Voldt®-kablar med 100 % koppar minskar energiförluster och kostnader.

    • What safety features to look for in an EV charging cable

      Vilka säkerhetsfunktioner är viktiga i en laddk...

      Laddning av elbil ska vara enkelt—och framför allt säkert. Rätt kabel eller portabla laddare visar sin säkerhet med verifierbara certifieringar, robust miljöskydd och pålitliga elektriska skydd. Den här guiden förklarar...

      Vilka säkerhetsfunktioner är viktiga i en laddk...

      Laddning av elbil ska vara enkelt—och framför allt säkert. Rätt kabel eller portabla laddare visar sin säkerhet med verifierbara certifieringar, robust miljöskydd och pålitliga elektriska skydd. Den här guiden förklarar...

    • 1-phase vs 3-phase charging & 16A vs 32A

      1-fas vs. 3-fas laddning & 16A vs. 32A

      Upptäck skillnaden mellan 1-fas och 3-fas laddning, och lär dig varför valet mellan 16A och 32A är avgörande för laddhastigheten på din elbil. Denna guide förklarar tydligt hur spänning, strömstyrka...

      1-fas vs. 3-fas laddning & 16A vs. 32A

      Upptäck skillnaden mellan 1-fas och 3-fas laddning, och lär dig varför valet mellan 16A och 32A är avgörande för laddhastigheten på din elbil. Denna guide förklarar tydligt hur spänning, strömstyrka...

    1 av 4

    Eager to learn more about EV chargers? Contact us!