Som en av de stora bilnationerna är Italien en del av den pågående elbilsrevolutionen. Det innebär att alla italienska bilföretag förbereder batteridrivna och elektriska modeller och att regeringen hjälper till med kostnaderna för nya fordon genom ett flertal bidrag. Faktum är att även de mest exklusiva italienska företagen som Ferrari eller Lamborghini nu har hybridmodeller i sitt sortiment, med helelektriska bilar som tillkännagivits och befinner sig i slutskedet av utvecklingen. Men trots att de italienska tillverkarna har gjort stora framsteg och flera nya elbilar har tillverkats ligger Italien fortfarande efter Norge och Storbritannien när det gäller det totala antalet registreringar och laddningsstationer för elbilar. Eftersom Italien har några av de bästa vägarna i Europa, historiska platser, fantastisk mat och vackra landskap är det ett populärt turistmål. Frågan om elbilsladdning i Italien och dess infrastruktur för elbilar ställs ofta. Så här är vad du behöver veta.
Karta över laddningsstationer i Italien
Om vi tittar på kartan som visar alla offentliga laddstationer i Italien, ser vi att de flesta av dem ligger i den norra delen av landet. Detta beror på att norra Italien är landets turist-, ekonomi- och transportnav, med flera större städer, industriområden och många viktiga motorvägar som förbinder Italien med Schweiz, Österrike, Slovenien och Frankrike. Denna region i Italien är också tätbefolkad med tiotals miljoner människor. Det är därför logiskt att det här området blir först med att anta och stödja elbilsrevolutionen med gott om laddstationer och infrastruktur. Naturligtvis erbjuder de centrala och södra delarna av landet, längs huvudvägarna och populära platser, stöd för elbilsägare men till en märkbart lägre hastighet.
Antal laddningsstationer i Italien
För närvarande finns det 23.000 offentliga laddstationer i Italien som erbjuder cirka 45.000 laddpunkter. Infrastrukturen är spridd över motorvägar, stadsområden och populära turistmål. Trots det stora totala antalet laddstationer och laddpunkter per fordon är förhållandet fortfarande lågt jämfört med andra europeiska länder. Det största antalet laddpunkter i Italien är långsamma laddare med en kapacitet på under 7,4 kW eller ”accelererade” laddare med en kapacitet på upp till 22 kW. För närvarande har Italien cirka 2.500 snabbladdare (50+ kW kapacitet) för att stödja långdistanskörning och tillhandahålla snabbare laddningslösningar för elbilsanvändare i städer. I och med utvecklingen av laddningsnätverket ökar naturligtvis antalet laddningsstationer ständigt.
Antal elbilar på italienska vägar
Som du kanske kan gissa är den mest populära elbilen i Italien Fiat 500e, som erbjuder en kompakt design, effektivitet i stadsmiljö och en räckvidd på cirka 200 km på en full laddning. Fiat har ambitiösa planer på att utöka sitt elektriska sortiment under de kommande åren, mest märkbart med den nya Panda EV som kommer att släppas 2025. År 2024 hade Italien över 200.000 registrerade elfordon, inklusive helt eldrivna bilar och laddhybrider. Bara under 2023 ökade elbilsförsäljningen med 35 %, vilket är en tydlig indikator på att italienarna blir allt mer öppna för att använda grönare transportsätt. Elbilar utgör dock fortfarande en relativt liten del av den totala bilmarknaden och står för cirka 4% av den totala fordonsförsäljningen. Återigen är de flesta elbilar och hybrider registrerade i norra Italien, där laddningsinfrastruktur och standarder möjliggör en bekväm användning av batteridrivna modeller i den dagliga trafiken. Med allt fler elbilar till försäljning och bättre lokal infrastruktur är vi säkra på att italienarna kommer att ha ännu fler utsläppsfria bilar i framtiden.