Har du nÄgonsin undrat om det Àr möjligt att ladda din elbil genom ett vanligt uttag? Med den vÀxande populariteten för elfordon Àr det en frÄga som mÄnga stÀller sig. Svaret kan vara överraskande, men ja, i mÄnga fall Àr det faktiskt möjligt att ladda din elbil hemma utan en laddningsstation, helt enkelt genom att anvÀnda ett vanligt uttag. LÄt oss ta en titt pÄ grunderna för att ladda din bil genom ett uttag.
Ladda din elbil genom ett vanligt vÀgguttag
Du har tvĂ„ alternativ om du vill ladda din elbil hemma: en privat laddningsstation eller genom vĂ€gguttaget. Ăven om laddning via vĂ€gguttag ofta ses som en nödlösning kan det vara helt adekvat i vissa situationer. Du behöver dock en sĂ€rskild laddkabel för elbilar till ett 230 V-hushĂ„llsuttag, eller en mormorsladdare. Faktum Ă€r att de flesta elbilar och laddhybrider Ă€r utrustade med en sĂ„dan laddningskabel.
Uttag kontra laddningsstation
Om du laddar dagligen i 12 timmar med en effekt pÄ 2,3 kW kan du ladda 27,6 kWh genom vÀgguttaget. Med en genomsnittlig elbil rÀcker det för cirka 125 till 150 kilometer. De flesta bilmÀrken utrustar sina EV- och PHEV-bilar med en mormorsladdare som laddar upp till 2,3 kW maximalt. Hos Voldt kan du dock Àven hitta laddare som kan ladda upp till 2,8 kW. Med en sÄdan laddningseffekt kan du snabbt ladda 40,7 kWh pÄ 12 timmar. Vilket motsvarar cirka 190 kilometer eller 300 miles.
Om detta Àr tillrÀckligt för din bilanvÀndning kan du i stÀllet för en laddstation övervÀga att installera (eller lÄta installera) ett utomhusuttag i en separat grupp och köpa en bra 230 V-laddare. Detta Àr betydligt billigare Àn att installera en laddstation.
En laddstation kostar snabbt mellan 1.000 och 2.500 euro, beroende pÄ typ av laddpunkt och hur mycket installationsarbete som krÀvs. Det Àr en betydande investering, men nÀr den vÀl Àr installerad kan du uppnÄ laddningshastigheter pÄ upp till 11 kW eller Ànnu högre.
Separat grupp och lÀmpliga laddningskablar
Varning: koppla inte bara in din elbil i det första eluttaget du hittar, sÀrskilt inte om andra strömförbrukare Àr anslutna till samma grupp! AnvÀnd en separat och korrekt avsÀkrad grupp i mÀtarskÄpet (enligt standarden NEN1010) för att ladda din bil. Se under alla omstÀndigheter till att du inte sÀtter pÄ andra stora strömförbrukare (t.ex. en tvÀttmaskin) efter att du har anslutit bilen till uttaget, dÄ flyger sÀkringarna ut.
NÀr du laddar frÄn ett uttag ska du anvÀnda en lÀmplig laddningskabel med laddningsskydd, Àven kallad mode 2-laddare. Denna kommunicerar med bilen och har skydd mot överspÀnning, underspÀnning, lÀckström och överhettning.
MÄnga elbilar levereras med en 230v laddkabel med en maximal laddström pÄ 10A, vilket ger en laddeffekt pÄ 2,3 kW. Det finns Àven 230v-laddkablar dÀr du kan stÀlla in den maximala laddströmmen mellan 10 och 16A för att justera laddeffekten och ladda upp till 3,7 kW.
SĂ€kerhet och kostnader
Koppla ur laddaren nÀr du Àr klar med laddningen för att förhindra standby-ström och överhettning. AnvÀnd aldrig förlÀngningssladdar!
Forskning frÄn ANWB visar att laddning via vÀgguttaget kan leda till sÄ mycket som trettio procent högre laddningskostnader. Med ett dynamiskt energiavtal kan du skrÀddarsy laddningssessioner till de lÀgsta timpriserna för att spara.
Fördelar och nackdelar med att ladda via ett vanligt uttag
Att ladda elbilen via ett vanligt uttag har bÄde för- och nackdelar. LÄt oss titta pÄ de viktigaste punkterna att tÀnka pÄ.
Kostnader för laddning hemma
En stor fördel med att ladda frÄn ett vÀgguttag Àr att du slipper extrakostnaden för att köpa en laddstation eller ett laddkort. Du anvÀnder helt enkelt den medföljande standardladdningskabeln. PÄ grund av den lÀngre laddningstiden och den högre effektförlusten kan det dock bli dyrare att ladda via vÀgguttaget Àn vid en laddstation. Med dagens höga elpriser betalar du snabbt 0,65 euro per kWh eller mer, medan offentliga laddstationer kan ladda till Ànnu lÀgre priser.
Tid och effektivitet
Laddning via ett vÀgguttag gÄr mycket lÄngsammare Àn vid en laddstation. Med ett vanligt vÀgguttag kan du ladda med upp till 3,7 kW, medan en laddstation nÄr hastigheter pÄ upp till 11 kW eller Ànnu högre. För att köra 100 kilometer behöver du minst 5 till 8 timmars laddning via uttaget, medan det med en laddstation kan göras inom 2 timmar. Dessutom leder lÄngsam laddning till mer effektförlust, upp till 30% mer Àn med en modern laddstation. Naturligtvis beror detta pÄ kvaliteten pÄ din laddningskabel!
Laddningsförlust och flödesproblem
Ju lÄngsammare du laddar, desto mer ström gÄr förlorad till andra saker Àn rÀckvidd. Detta beror pÄ:
- Kablage: SÀrskilt Àldre kablar orsakar mycket strömförlust, upp till 4 %. Köp dÀrför en mobil laddningskabel av hög kvalitet.
- System i bilen: Olika styrenheter som förbrukar ström kan vara aktiva under laddningen.
- Temperatur: Beroende pÄ mÀrke, modell och temperatur kan kylning eller uppvÀrmning av batteriet vara aktiv under laddningen.
För sĂ€ker laddning via vĂ€gguttaget rekommenderar vi att du gör det via en separat sĂ€kringsgrupp för att undvika överbelastning. Vi rekommenderar inte att du anvĂ€nder en förlĂ€ngningssladd. Behöver du mer lĂ€ngd Ă€ndĂ„? Hos Voldt kan du hitta mobilladdare pĂ„ upp till 15 meter! Ăr det fortfarande inte tillrĂ€ckligt? Kontakta oss dĂ„!
Om du ÀndÄ vill anvÀnda en förlÀngningssladd ska du anvÀnda en av högsta kvalitet med hög damm- och vattentÄlighet och god isolering.