PÄverkan av kalla temperaturer pÄ laddningstider och batteriets prestanda
Introduktion till
Elbilsrevolutionen har inneburit mĂ„nga förĂ€ndringar i hur vi anvĂ€nder, laddar och förstĂ„r kördynamiken. Som med all ny teknik bör det finnas en period för anpassning och för att lĂ€ra sig hur den ska anvĂ€ndas. För de senaste och blivande elbilsanvĂ€ndarna Ă€r sjĂ€lva laddningen det mest mĂ€rkliga. Ăven om det Ă€r ganska enkelt att koppla in fordonet i laddaren har laddningsprocessen nĂ„gra sĂ€rskilda aspekter som alla elbilsĂ€gare bör kĂ€nna till. En av de mest intressanta Ă€r effekten av kallt vĂ€der pĂ„ laddningstiderna och batteriets prestanda. Det hĂ€r Ă€r den perfekta tidpunkten att diskutera detta eftersom vintern Ă€r pĂ„ ingĂ„ng och de flesta av vĂ„ra kunder bor i kontinentala klimat. Det innebĂ€r att de kommer att fĂ„ olika laddningstider och varierande prestanda frĂ„n sina batteridrivna fordon nĂ€r utomhustemperaturen nĂ€rmar sig nollan. SĂ„ lĂ„t oss förklara varför det tar lĂ€ngre tid att ladda en elbil pĂ„ vintern och fysiken bakom detta fenomen.
Litiumjonbatterier vs. kallt vÀder
Oavsett vilken typ av elfordon du anvÀnder, batteriets storlek eller Ärsmodell, kommer kallt vÀder alltid att pÄverka batteriets prestanda. Litiumjonbatterier Àr sÀrskilt utsatta för lÄga temperaturer, och eftersom denna batteriteknik Àr dominerande i moderna elbilsmodeller innebÀr det att problemet Àr utbrett.
Litiumjonbatterier fungerar optimalt i ett temperaturintervall mellan 20°C och 25°C. I de flesta kontinentala klimatregioner ligger utomhustemperaturerna under höst, vinter och vÄr lÄngt under det ideala intervallet, sÀrskilt nattetid. Detta pÄverkar alla fordon, i synnerhet de som stÄr parkerade utomhus. NÀr temperaturen sjunker blir elektrolyterna i batteriet mer trögflytande, vilket gör att jonflödet mellan anoden och katoden blir lÄngsammare. Detta minskar batteriets förmÄga att lagra och frigöra energi, vilket direkt pÄverkar bÄde prestanda och laddningshastighet.
Vad hÀnder inuti elbilsbatteriet nÀr temperaturen Àr lÄg?
LÄngsammare kemiska reaktionerHuvudproblemet med kallt vÀder och batterier Àr att de kemiska reaktionerna inuti batteriet saktar ner nÀr temperaturen sjunker. Litiumjonbatterier förlitar sig pÄ att litiumjoner rör sig mellan anoden och katoden för att generera och lagra energi. Kalla temperaturer saktar ner denna rörelse, vilket minskar batteriets effektivitet.
Ăkad intern resistans
Kalla temperaturer gör det helt enkelt svÄrare för batteriet att göra sitt jobb. Batteriets inre motstÄnd ökar, vilket innebÀr att det mÄste arbeta hÄrdare för att lagra och frigöra energi. Detta minskar effekten avsevÀrt och gör att batteriet tappar laddning snabbare Àn under varmare förhÄllanden.
Minskad kapacitet
Ett batteris kapacitet minskar i kalla temperaturer. Det innebÀr att Àven om batteriet Àr fulladdat kommer det inte att ha samma rÀckvidd som vid mÄttliga eller varma temperaturer. Detta beror pÄ att energiöverföringen Àr mindre effektiv i kyla.
Energiförluster pÄ grund av uppvÀrmningsbehov
Elbilar förbrukar ofta mer energi under de kallare mÄnaderna för att vÀrma upp kupén och hantera batteritemperaturen, vilket ytterligare belastar den tillgÀngliga effekten och minskar rÀckvidden. I elbilar ger batteriet energi till allt, frÄn förflyttning, belysning, ljud och uppvÀrmning.
Vad du bör veta om laddning i kallt vÀder
Med tanke pÄ allt detta Àr det förstÄeligt varför batterierna reagerar lÄngsamt under kalla vintrar. NÀr du ansluter ditt batteridrivna fordon till laddaren hÀnder följande.
Aktivering av batteriets vÀrmesystem
Moderna elfordon Àr utrustade med batterihanteringssystem som försöker reglera batteripaketets temperatur. NÀr temperaturen sjunker under ett visst tröskelvÀrde aktiveras dessa system och anvÀnder energi för att vÀrma upp batteriet till en optimal laddningstemperatur. Denna process sÀkerstÀller att batteriet inte skadas genom att det laddas vid en för kall temperatur, men den förlÀnger ocksÄ laddningstiden.
Minskad laddningseffektivitet
Som tidigare nÀmnts ökar kallt vÀder det inre motstÄndet i litiumjonbatterier. NÀr du ansluter din elbil i kallt vÀder kan det hÀnda att batteriet inte kan absorbera energi lika snabbt pÄ grund av detta motstÄnd. Denna minskade effektivitet leder till lÄngsammare laddningshastigheter, sÀrskilt under de inledande laddningsfaserna.
BegrÀnsningar av snabbladdning i kallt vÀderSnabbladdningsstationer, som de som finns pÄ mÄnga motorvÀgsrastplatser, bensinstationer eller köpcentrum, erbjuder höga effektnivÄer för att ladda batterierna snabbt. De flesta elbilar begrÀnsar dock hur mycket ström de tar ut frÄn snabbladdare i kalla förhÄllanden för att förhindra potentiella skador pÄ batteriet. Medan det kan ta bara 30 minuter att nÄ 80 % laddning under sommaren, kan samma snabbladdning ta mycket lÀngre tid under vintern.
Förkonditionering av batteriet
Vissa elfordon har en funktion som kallas förkonditionering av batteriet. Det Àr som att vÀrma upp motorn i en bensindriven bil före en körning, men för ditt batteridrivna fordon. Den vÀrmer upp batteriet före laddning, vilket kan bidra till att minska de negativa effekterna av kalla temperaturer pÄ laddningstiderna. Förkonditionering krÀver dock ocksÄ energi och tid, vilket leder till en lÀngre total laddningsprocess.